Semua tentang sawit

Sabtu, 19 Mac 2016

Mouse Trap 'ANDURAT'

Tahun 2016, inilah catatan pertama blog saya tahun ini. Petang ini setup PDA, mudah digunakan update kerja, OFFLINE dan di mana-mana sahaja boleh siapkan kerja. Hmmm...teringatkan tahun baru ini, idea baru menangkap tikus. Inovasi Pengurus Sahabat 11, Tuan Andudur, and then gabungan namanya dan idea tersebut wujudnya "ANDURAT'. Saya memanglah kagum dengan idea ini. Perangkap Andurat, satu alat baru untuk mengawal pembiakan dan bilangan tikus di ladang sawit.

Baru-baru ni pkt jagaan saya memasang 1 unit rumah burung hantu sebagai kawalan biologi di blok 11. Andurat makin popular. Setiap hari bilangan tikus yg terperangkap dalam Andurat dilaporkan mengikut pkt dalam whatsapp group. Hari-hari dapat tikus, ada pkt yg dapat 17 ekor tikus sehari. Huh ! satu hari kalau 365 hari. Berapa banyak tikus dapat dihapuskan ?. Pendek kata, Andurat ini BAGUS. Murah dan berkesan.

Harapan di tahun baru ini amatlah cerah, secerah ekuinoks. Andurat satu lagi platform baru di syarikat FGV. Ke arah zero % serangan tikus di ladang. Pencapaian awal menunjukkan kaedah ini amat berkesan dan murah.

Semoga ladang FGV terus mara berkembang maju seiring inovasi BMP lain yang baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan